Tuesday, April 26, 2011

Sambutan Hari Wesak


 Saya telah menemui satu phamplet berkaitan dengan satu festival bersar-besaran  perayaan sempena hari Wesak,Hari ibu dan Global Tzu Chi day. Perayaan ini rasanya julung-julung kalinya diadakan besar-besaran  di Pulau Pinang. Apa yang membanggakan ia nya di adakan secara gilang gemilang di STADIUM BANDARAYA PULAU PINANG. 
Namun teradapat kemuskilan dan rasa ketidak puasan hati saya,Mengapa ? dan kenapa? Semenjak pemerintahan rejim DAP di bawah Khalifah Guan Eng perkara ini sewenang- sewenangnya di adakan di vanue yang lebih bersar dan terbuka sebesar stadium bandaraya. Lebih menyedihkan tidakkah mereka sedar sentiviti agama yang cuba ditimbulkan. Lebih malang, untuk makluman semua Kakitangan Jabatan Khidmat Masyarakat MPPP di Stadium Bandaraya majoritinya adalah MELAYU beragama ISLAM. Tidakah akan timbul kenjanggalan di pihak pekerja orang -2 islam yang terpaksa berkerja untuk menjayakan satu festival Buddha dan terpaksa melakukan persiapan dan menyediakan peralatan keagamaan bagi saya adalah satu tindakan yang salah disisi agama. 

Secara tidak langsung pekerja beragama islam terpaksa melibatkan diri.Kita tahu kebebasan beragama di Malaysia tapi kebebasan itu biarlah berpada-pada. Saya kesal jika perkara ini dibiarkan apalah nasib umat Melayu/Islam di bumi Pulau Pinang. Mungkin lebih dari itu mereka mengkotak katikkan agama islam. Lebih malangya dimana YDP Ar. Hajah Patahiyah Bt. Ismail  seorang yang bergelar Hajah sewenangnya memperkenan dan meluluskan festival semacam ini “ Hang tak tau ka anak buah hang kat sadium tuh pekerja melayu”. 

Hebat sungguh sehingga dengar cerita EXCO Wanita Penang YB Ong Kok Fooi punya proposal sampai perayaan ini tidak dikena kan sewa FOC untuk menggunakan segala kemudahan di stadium wah!!! mangkin hebat puak mata sepet nih bermaharajalela di Pulau Pinang .
Saya masih ingat lagi isu perarakan Maulidur Rasul yang dibatalkan disaat-2 akhir mengapa perayaan penganut agama islam di layan secara second class walhal agama rasmi kita di Malaysia adalah Islam. Semakin licik pergerakan mereka menghina agama Islam dengan mengagungkan agama lain. Saya kuatir kesan pada masa hadapan agama islam,sewenang mereka menyebarkan fahaman Buddha.

Dimana Exco portfolio agama Pulau Pinang YB Malik Itik, disaat pekerja islam terpaksa menjayakan festival ini gunakanlah kuasa exco jangan libatkan perkerja beragama islam kalau nak buat pun buat lah di lokasi lain yang tidak terbuka. Pelik sungguh festival nih apa agenda mereka kita tak tahu..tapi mengapa perlua publisiti yang meluas,mengapa sampai menggunakan Stadium, mungkin sampai menggunakan scoreboard sadium  secara tak langsung akan melibatkan pekerja Beragama Islam… RENUNGKAN LAH …

SELAMATKAN MARUAH BANGSA DAN AGAMA KITA ALLAHUAKBAR!!!!!

No comments:

Post a Comment