Wednesday, July 27, 2011

Anwar dan Penulis Upahan…

Kalau dulu memang ramai yang selalu tertanya-tanya; ucapan Anwar memang sangat hebat. Waima dalam Negara. Luar Negara. Semuanya nampak tersusun dengan bahasa Inggeris yang orang kata ‘impeccable’. Ramai yang selalu nak tahu; siapa di belakang ucapan Anwar yang hebat-hebat ini? Anwar yang memang dikenali sangat rajin membaca – membuatkan ramai yang tida hairan bahawa dia mempunyai ‘kemahiran’ yang sedemikian. Kalau berucap pasal Islam – Anwar adalah orangnya. Lengkap dengan quotations. Lengkap dengan segala macam fakta yang hanya boleh diperoleh oleh seorang yang mempunyai ilmu yang tinggi.
Sewaktu kecoh-kecoh dalam Sodomi 1. Muncul nama Munawar Anees yang berwajah manja dan banyak membantu Anwar. Hubungan Anwar dan Munawar memang luar biasa. Memang patut pun; kalau kebanyakan pemikiran Munawar diucapkan oleh Anwar. Mereka memang wajar menjadi intim. Kalau tidak susah nak capture pemikiran.
Munawar bukan setakat tulis ucapan Anwar. Banyak artikel antarabangsa yang ‘boost’ nama Anwar pun dibuat oleh Anees. Memang hebat. Fikrah Islami Munawar – walaupun tidak sangat dikenali di dunia Islam; sentiasa memancarkan pemikiran Anwar di peringkat antarabangsa. Gaji? Hmmm…kalau dah khidmat diperlukan oleh Bakal PM Malaysia (1998 onwards) takkanlah bayar dengan murah. Mestilah ‘lebat’. Itu belum masuk khidmat ‘nasihat’ dan special service yang lain. Mantap!



Hari ini, tugas Munawar Anees diambil alih oleh John Malott. Kalau Anwar ke Amerika – John Malott akan menjadi individu yang menyusun segala macam jadual dan sound bytes Anwar. Banyak tulisan memburukkan Malaysia hari ini – ditulis oleh Malott atas apa tujuan yang patut. Puji dan lambung Anwar adalah antara yang paling utama.
Malott – adalah seorang individu yang banyak membantu Anwar ketika ini. Dalam segala segi. Baik dalam hubungan media (Amerika dan Eropah) malahan dalam usaha meletakkan Malaysia di kalangan Negara yang rosak dan jahanam. Malott sendiri pernah lama ada di Malaysia – hakikatnya; Anwar lebih membawa ‘jiwa demokrasi’ yang dekat dengan Amerika.
Sebab itu, Malott baru-baru ini meminta PIMPINAN AMERIKA mengambil berat dan prihatin dengan apa yang berlaku di Malaysia. Kalau Amerika sedia untuk masuk campur dalam isu REVOLUSI di Negara Arab; Amerika juga mesti bersedia untuk mencampuri dan ambil berat mengenai Malaysia. Saranan Malott ini nampak seperti MENJEMPUT campur tangan asing yang lebih aktif di Amerika. Atas sebab apa? Demokrasi agaknya.
Kita perlu faham bahawa hubungan MALOTT-ANWAR ini bukan baru. Hubungan lama. Sahabat karib. Jangan hairan kalau Malott terus menyerang Malaysia – atas DASAR KASIH DAN SAYANGNYA kepada Anwar. Kita kena faham itu.

Pendekar Siber : Apa kata Anwar pula?.... 

No comments:

Post a Comment