Monday, August 8, 2011

Apa Komen Anwar Mengenai Kes Serbu Gereja...


Serangan ala Perang Salib EXCO Pas di Selangor memang membuatkan Anwar bengang. Dalam pada Anwar bersungguh nak merapati pimpinan gereja, memberikan penerangan mengenai Buku Jingga, bajet 200 bilion Pakatan Rakyat, keterbukaan Guan Eng di Pulau Pinang, zuhudnya Tok Guru Nik Aziz di Kelantan – Selangor yang dipimpin oleh PKR pula jadi masalah. 


Anwar dikhabarkan memang sakit hati dengan Hasan Ali. Malahan, Anwar ada mengungkit pandangan bahawa Hasan Ali cuba SABOTAJ kerajaan PKR dengan mengambil tindakan ala-UMNO.
Anwar anggap Hasan Ali dah melebihi ekstrimnya Wahabi. Melampau. Macam nak buat Perang Salib. ‘This is not CRUSADE!’, tegas Anwar kepada Khalid Ibrahim.


Anwar naik marah kerana rating Pakatan Rakyat sudah mula naik sedikit. Dengan kes Bersih, dicampurkan dengan ‘cerita’ cincin, dicampur lagi dengan isu Scorpene, dicampur lagi dengan isu Israel dalam PDRM – Anwar yakin bahawa Pakatan Rakyat akan kembali membuat impak. Walaupun rating peribadi Anwar adalah rendah, namun apa yang lebih perlu difikirkan adalah kemampuan PKR mengekalkan hampir 30 kerusi yang dipegang PKR pada ketika ini. Anwar nak semua kerusi dikekalkan.


Pertukaran Kerusi


Memang banyak proses pembetulan yang bakal berlaku dalam PKR. Ini termasuk pertukaran kerusi antara pimpinan PKR. Antara yang dah hampir pasti disahkan:-


Nurul Izzah – bertukar ke Parlimen Permatang Pauh
Khalid Ibrahim – Parlimen Hulu Selangor
Saifuddin Nasution – Parlimen Bandar Tun Razak



Seorang lagi anak Anwar pun akan diletakkan di Setiawangsa. Pengalaman? Tak perlu. Anwar bergantung kepada sentimen rakyat.
Apa yang dilakukan Hasan Ali di Selangor memang mengundang kemarahan Anwar yang sentiasa membawa imej ‘renaissance’ dan friendly kepada semua agama. 


Cakap soal riddah dan murtad kepada Anwar; dia akan buat macam tak dengar dan kurang penting. Kepada Anwar; UNDI lebih utama daripada perkara seperti riddah dan murtad. Ini Anwar baru. Bukan Anwar zaman ABIM dan UM.
Anwar akan menggunakan isu ini bagi memastikan Hasan Ali ditunjukkan jalan keluar daripada barisan exco Selangor. 

No comments:

Post a Comment