Thursday, June 30, 2011

Kisah Salah Seorang Orang Kuat Bersih 2.0 Bah 1

Mengikut sesetengah pembawa hikayat, Anwar Ibrahim tidak pernah senang dengan Mat Sabu sejak hari-hari gemilangnya Yayasan Anda. Di zaman Wan Azizah masih anak dara lagi, bersekolah di satu sekolah tinggi (atas sikit dari sekolah menengah) di Lembah Pantai.

Sejak zaman Anwar Ibrahim dan Wan Ismail bapa Wan Azizah saling membaling telor angsa yang siap berjampi (oleh bomoh yang sama, percayalah) ke dalam kawasan pagar rumah masing-masing.

Mat Sabu menyertai ABIM pada tahun 1975 selepas dipecat dari ITM kerana tunjuk perasaan menentang Akta Universiti. Pada tahun 1978, Mat menyertai PAS. Pada tahun 1981, beliau dilantik sebagai Ahli Jawatankuasa Kerja Dewan Pemuda PAS Pusat.

Pada tahun 1982, ketika baru berumur 28 tahun, beliau letakkan jawatan sebuah syarikat swasta untuk bertanding dalam pilihanraya. Beliau menjadi calon PAS di Kepala Batas menentang Pak Lah dan juga di DUN Penanti.

Tahun sama beliau meninggalkan ABIM sebagai memprotes penyertaan presiden pada masa itu, Datuk Seri Anwar Ibrahim, ke dalam Umno.

Pada tahun 1983, Mat Sabu dilantik sebagai Setiausaha Dewan Pemuda PAS Pusat hinggalah tahun 1985.

Dalam pilihanraya 1986 pula, Mat Sabu bertanding menentang Anwar Ibrahim di Permatang Pauh, yang dianggap oleh banyak pihak sebagai pertandingan “dua seteru politik yang sukar didamaikan” pada ketika itu.

Kedinginan dalam pertalian Anwar dengan Mat Sabu sampai kemuncaknya bila di satu ketika Mat Sabu DITANGKAP BERKHALWAT DI KELANTAN.

Ketika itu, Anwar Ibrahim selaku Timbalan Perdana Menteri, jawatan yang digila talaknya kini, telah menggunakan segala jentera media kerajaan, khususnya TV3, untuk mengaibkan Mat Sabu

Dalam bertindak balas, Mat Sabu telah mengadakan satu roadshow seluruh negara, dan di salah satu pidatonya itulah rakyat negara buat pertama kalinya mendengar ungkapan “Al Juburi” keluar dari mulut Mat Sabu.

Rujukan:
Mutiara Pulau Pinang
MohamadSabu.com

No comments:

Post a Comment