Thursday, May 5, 2011

JIKA TRAGEDI 13 MEI BERULANG KEMBALI : SATU ANALISIS





Peristiwa berdarah 13 Mei 1969 merupakan tragedi terburuk dalam sejarah negara. Ia telah mengubah lanskap politik, ekonomi dan sosial negara. Apakah tragedi tersebut boleh berulang kembali?Jika berlaku, apakah yg akan terjadi kepada negara ini? Melihat kepada suhu politik pasca PRU 2008, amat jelas kelihatan peristiwa tersebut boleh berulang semula. Sentimen perkauman yg dimainkan oleh puak ultra kiasu dan perpecahan kronik bangsa Melayu seolah-seolah mirip peristiwa yg berlaku 42 tahun lalu. Malah ada pihak yg menyatakan suasana politik masa kini lebih hangat daripada keadaan sebelum peristiwa berdarah tersebut berlaku.

Mungkinkah peristiwa 13 Mei akan berulang kembali? Di sini aku menyenaraikan beberapa analisis kritis peribadi tentang apa yg bakal berlaku  sekiranya peristiwa tersebut terjadi semula pada masa sekarang (bukan minta berlaku- harap dijauhkan) untuk renungan kita bersama:

1.     Sekiranya tragedi 13 Mei berlaku semula, kaum bukan Melayu khususnya kaum Cina lah yg akan mengalami kerugian atau kemusnahan yg teruk terutamanya dari aspek ekonomi. Ini kerana mereka adalah kaum yg menguasai ekonomi negara dan pemilik banyak premis atau bangunan perniagaan di bandar-bandar besar dan pekan.

Cuba anda bayangkan jika rusuhan kaum berlaku di bandar dan kaum Melayu membakar atau memusnahkan bangunan-bangunan perniagaan, siapakah yg akan rugi? Melayu tidak akan rugi banyak kerana tidak ramai yg memiliki premis perniagaan khususnya di bandar besar. Kita akan lihat deretan-deretan kedai terbakar dan kereta-kereta diterbalikkan.

2.     Sekiranya tragedi 13 Mei berlaku lagi, orang Melayu mahu atau tidak mahu pasti akan bersatu dalam satu barisan yg kuat. Sentimen anti Melayu yang dilancarkan oleh puak ultra kiasu tidak memilih sama ada ia Melayu UMNO atau Melayu PAS. Ia melibatkan seluruh orang Melayu tanpa mengenal dari mana parti mereka sertai. 

Penghinaan tingkat tertinggi yg dilemparkan oleh puak ultra kiasu kepada orang Melayu lambat laun pasti jua mengguriskan hati semua orang Melayu lebih-lebih lagi jika ia melibatkan agama Islam. Orang Melayu pasti akan bersatu akhirnya. Ia bukan mustahil. Peristiwa 13 Mei 1969 telah menyatukan orang Melayu. Buktinya, selepas peristiwa tersebut, PAS telah menyambut tangan yg dihulurkan oleh UMNO untuk menyertai Barisan Nasional. Pada masa itu, kesatuan umat Melayu Islam di Malaysia adalah utuh dan sukar untuk digugat. Sekiranya umat Melayu Islam telah bersatu padu, maka kita boleh bayangkan kemusnahan teruk yg bakal dialami oleh kaum Cina.

Bangsa Melayu dikenali sebagai bangsa pendiam dan suka memendam rasa. Mereka memiliki toleransi yg tinggi. Namun jika tahap toleransi mereka telah tercabar, sukar dibayangkan betapa dahsyatnya kemarahan (baca : amukan) yg mereka cetuskan. Peristiwa 13 Mei 1969 adalah bukti kepada kenyataan ini.

3.     Sekiranya tragedi 13 Mei  berulang kembali, pihak kerajaan boleh mengenakan undang-undang yang sangat ketat terutamanya yg melibatkan kaum Cina.  Kerajaan boleh menghapuskan sekolah aliran Cina yg banyak melahirkan puak berideologi komunis-zionis, menguatkuasakan peraturan buang negara / tarik balik kerakyatan kepada mana-mana pihak yang menyentuh atau mempertikaikan Perkara 3, 152 dan 153 Perlembagaan Persekutuan, merangka semula ekonomi negara dengan menghapuskan dominasi sesuatu kaum dalam perniagaan dan menambah baik dasar-dasar yg membantu kaum Melayu dan bumiputera.

4.     Sekiranya tragedi 13 Mei berlaku lagi, DAP wajib diharamkan oleh kerajaan kerana penglibatan mereka yg banyak memainkan sentimen perkauman, sekaligus menyumbang kepada memecahbelahkan perpaduan kaum di negara ini. Pemimpin –pemimpin DAP seperti Lim Kit Siang, Lim Guan Eng, Karpal Singh, Teresa Kok, Tony Pua dan ramai lagi boleh dipertimbangkan sama ada dibuang negara atau dipenjarakan seumur hidup. Jika DAP diharamkan, sudah pasti keharmonian hidup pelbagai kaum di Malaysia ini dapat dikembalikan semula.

5.     Sekiranya tragedi 13 Mei berulang lagi, sikap ketidakpercayaan atau prejudis kaum Melayu terhadap kaum Cina (khususnya puak ultra kiasu) pasti akan wujud pada tahap yg tinggi. Orang Melayu akan mengenang puak ultra kiasu sebagai pihak yang telah banyak mengguris hati mereka. Pasti selepas ini, orang Melayu akan memikirkan 1000 kali jika ingin bertoleransi dengan kaum bermata sepet ini. Peristiwa ini juga boleh digunakan oleh orang Melayu untuk menghalau atau menghapus puak-puak ekstremis ini dari bumi bertuah ini selama-lamanya.     


Dipetik dari : http://gerakanantidap.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment